fredag 31 januari 2014

(Fl)örtiga falaflar



Vad är det här för gröna godisbollar? De kräver en förklaring!

I nyttiga hälsoveckan gäller det att få med J på tåget så att han inte ska börja längta alltför mycket efter blodiga biffar med bea.

Riktiga superproffs på hälsomat och dessutom fantastiska fotografer är paret bakom bloggen "Green kitchen stories". De verkar äta och dricka så nyttigt att jag nästan blir  nervös och får dåligt samvete för de där biffarna, allt smör, bröd och alla (goda) glas vin som jag normalt gufflar i mig. Fast var och en måste ju välja sin egen livsstil och många av rätterna på Green-kitchen-stories-bloggen får mig verkligen sugen, inte för att det är nyttigt utan därför att det ser så himla gott ut.

Falaflar är något som jag inte lagat särskilt många gånger. Jag försöker undvika att fritera inomhus, eftersom hela lägenheten annars riskerar att bli helt inosad. Smarta "Green-kitchen-stories" recept på falaflar som tillagas i ugn passade därför jättebra. Att de dessutom är gröna och sköna och så goda att inte ens J kunde motstå dem gör ju inte saken sämre. Vi åt våra falaflar med grönsaker inlindade i salladsblad. Vi gjorde en sås från Green-kitchen-stories och en egenkomponerad rostad tomatketchup smaksatt med pepparrot som blev så god att den förtjänar ett eget inlägg. (Och foto om vi någon gång när jag är hemma får ljuset åter...)


Gröna, (fl)örtiga falaflar (cirka 24 st)

8 kvistar färsk mynta
8 kvistar färsk persilja
200 g pistagenötter
2 burkar kikärtor
2 vitlöksklyftor
½ liten lök
3 msk olivolja
1 tsk spiskummin
1 msk mjöl
1 tsk bakpulver
salt och svartpeppar
rivet skal från 1/2 citron 
Blanda mynta och persilja i en mixer och kör ca 30 sekunder. Lägg i pistagenötter och pulsera tills allt blandas. Skölj kikärtorna. Lägg dem och resten av ingredienserna i mixern och kör i ungefär en minut, ta det lite lugnt, det är bra om smeten behåller lite karaktär och inte blir helt jämn. Beroende på vilken mixer man har kan man behöva stanna den ett par gånger och peta ner smet från bunkens väggar. Gör 24 små runda falafels, lägg dem på en plåt täckt med bakplåtspapper, pensla med olivolja och grädda i ca 15 minuter på 200° C, vrid var 5 minuter för att få en jämn brun färg .

Yoghurtsås med mynta

2,4 dl sojayoghurt (eller vanlig yoghurt)
4 kvistar färsk mynta (hackad)
1 lime, saft och skal
salt och svartpeppar
Lägg yoghurt, mynta och lime i en skål och rör runt tills allt blandas. Ställ i kylen i 30 minuter för att få mer intensiv myntasmak.


Jag använde faktiskt sojayoghurt för jag vill testa att inte äta några komjölksprodukter alls just nu. (Har en liten misstanke om en liten laktos- eller mjölkprotein-intolerans.) Soyayohurt är inget jag skulle äta som den är, men smaksatt i en sås som här var den helt OK. Misstänker att den kan bli bra i smoothies också.

7 kommentarer:

Red Scream sa...

Ah, låter riktigt smarrigt med egengjorda falaflar! Jag har ingen större erfarenhet av att fritera saker så det här lät spännande även av den anledningen.

Anna sa...

Så gott det ser ute! Måste testa :)

Martina sa...

Vad lustigt! Jag gjorde falafel för första gången idag ;-)

Helena mitt i smeten sa...

Det ser gott ut med så mycket örter i falaflarna! Det måste jag prova någon gång.

Fröken Dill sa...

Red Scream; det är säkert inga problem att fritera dem heller om man vill det, men den biten sparar vi till friska luften, på wokbrännaren i pergolan på landet.
Anna; visst är det en suverän ide?
Martina; rätten hamnade nog på hjärnan efter kampen för att få till de goda bollarna i Mästerkocken?
Helena; det var både snyggt och gott!
Trevlig helg önskar fröken Dill

Mattias sa...

Ska jag kanske ta och testa nån dag :)

Fröken Dill sa...

Mattias; du måste testa. De var lätta att göra och supergoda!