tisdag 18 februari 2014

Brödklöver



I min fröbeställning till Camilla Plums Fuglebjerggaard råkade det slinka med ett och annat spännande.

"Brödklöver", torkade delar av växten Trigonella caerulea, Blue Fenugreek, på svenska möjligen "Blå bockhornsklöver"(?) kunde jag inte motstå. Det lär vara en bröd- och ostkrydda som används i Alperna. Bladen doftar starkt och gott, lite orientaliskt, om man ska försöka beskriva doften.

Nu vill jag, snabbt som attan, innan jag flyttar ifrån mitt kära kök, baka bröd eller laga något annat spännande med min nya krydda. Finns det någon som har recept eller tips?

6 kommentarer:

Greyerzer sa...

Bockhornsklöverfrön smakar såå gott, särskilt i ost. Tyvärr har vi ingen svensk kryddost här i alptrakterna, men vi har bockhornsost som kompensation! Smaken är i o f s helt annorlunda. Något recept har jag tyvärr inte att bjuda på.

Fröken Dill sa...

Nej, osttillverkning ger jag mig nog inte på i första taget, även om det för tillfället lutar mot att jag, inom kort, kommer flytta ut på landet, där det kanske finns mjölkkossor och andra djur som ger mjölk...
Jag tänkte mer ett brödrecept... Kanske testar jag min krydda i något av de bröd jag brukar baka.

Malin sa...

Det finns mejerier i Sveriges som tillverka ost med bockhornklöver tex http://www.vaddogardsmejeri.se/V%C3%A5raostar/tabid/2297/Default.aspx
Intressant att läsa framöver vad du tycker om användningen av kryddan.
Må väl
Malin

Fröken Dill sa...

Oj, vad spännande! Just Väddö Gårdsmejeri brukar jag också besöka ett par gånger per säsong eftersom det inte ligger alltför långt bort från mitt sommarhus. Har dock aldrig provat osten med just bockhornsklöver.
Massa tack för tipset och hälsningar från Dillen

Mårtenssons kök sa...

Vi har bockhornsklöver när vi lagar indisk mat, det finns med i en hel del recept och det tog ett tag innan vi lyckades få tag på det.
Bland annat så kan man använda det när man gör sin egen tandoorikryddmix som man sedan kan ha och laga till en god kycklingrätt på:
http://martenssonskok.blogspot.se/2013/10/bra-martensson-reder-sig-sjalv-eller-sa.html

Hoppas det kan komma till användning,
lycka till!

Fröken Dill sa...

Det som man har till indisk mat tror jag är fröna av en släkting till blå bockhornsklöver? Eller är jag totalt ute och cyklar?