söndag 2 februari 2014

Rostad tomatketchup med pepparrot


Härom veckan var det dags för utdelningen av årets julklapp från J:s föräldrar; restaurangbesök på Rivals bistro. Alla tre brorsorna med fru/sambos och J:s föräldrar fick precis plats runt det runda stora bordet.

Vi hade supertrevligt, miljön och sällskapet var perfekt och maten god om än inte extremt minnesvärd.

Jag åt ostron (denna ständiga favorit) följt av en fin entrecot med pommes, tomatsallad och rostat majssmör. Helt OK, vad man väntade sig. Vad som däremot stack ut och var överraskande och mer än minnesvärt var ett av de goda tillbehören till ostronen - hemlagad pepparrotskechup.

Nu äter jag helst just ostron med bara lite pressad citron på, men pepparrotsketchupen var så god att vi åt upp hela skålen sås som den var, med sked.

Jag bestämde mig för att experimentera fram en egen variant.

Sagt och gjort. Hemma hade vi dessutom egenodlad pepparrot som hållit sig fint i en påse i kylskåpet. Jag ville ha ännu mer koncentrerad tomatsmak i min ketchup och valde därför att ungsrosta tomaterna. Resultatet blev gudagott och här är receptet:


Rostad tomatketcup med pepparrot

500 g cocktailtomater
1-2 msk äppelcidervinäger
1-2 msk honumg
riven pepparrot
salt och svartpeppar

Skär tomaterna i halvor och lägg i en ungsfast form. Rosta i 150 graders ugn ca 1,5 timme. Lägg de rostade tomaterna i en skål och mosa dem med vinäger och honung. Jag har lite svårt att ange exakt mängd. Det bästa är att smaka av. Riv i pepparrot, salta och peppra. Njut av den goda såsen t ex till falafel eller köttbullar.


Inga kommentarer: