lördag 22 mars 2014

Värmande pumpasoppa i vårsolen


God morgon i vårsolen!

Idag blir det ett exempel på ett litet dilemma för amatörmatbloggaren - eftersläpet. När ljuset äntligen tillåter att maten kan fotograferas har väder och kynne ändrats. Alltså presenterar jag idag soppan som varit min värme och tröst i snökaoset och vinterkylan som dominerat veckan som gått. Nu blev pumpasoppan så god att jag kan garantera att den fungerar bra under mer vårlika förhållanden också.

Sommaren 2013 lyckades jag, roligt nog, odla fram butternutpumpa/vintersquash av sorten "Long de Nice". Ett exemplar sparades i normal rumstemperatur och när jag satte kniven i den för några dagar sedan var den perfekt. Imponerande!

Jag har två favoritrecept på pumpasoppa, DETTA fast med morot och palsternacka utbytt mot pumpa och DETTA.

Men nu ville jag experimentera fram en soppa med andra smaker. Pumpa är ju i sig lite menlöst så den måste kombineras med rätt smakkompisar.

Jag tycker att man använder cider alldeles för sällan i matlagning. Torr cider från Systembolaget med alkoholhalt runt 5% ska det vara.

Sälta och lite rökighet tänkte jag och fastnade för en bit rökt sidfläsk i affären. Det kunde också ha varit bacon om jag hittat någon bra sort. Rökt sidfläsk/bacon passar bra  med rustik rosmarin och sedan tänkte jag små, små äppeltärningar. Och krutonger! Man bara MÅSTE ha frasiga krutonger i soppa!


Värmande pumpasoppa med cider och bacon, 4 port

400 g pumpa eller vintersquash
1 gul lök
1/2 liten purjolök, de vita delarna
100 g rotselleri
1 msk rapsolja
2 vitlöksklyftor
1/2 chilifrukt
2,5 dl torr cider
1 l kraftig kycklingbuljong
1/2 dl vispgrädde
torkad rosmarin, salt och svartpeppar

till servering:
crème fraiche
bacon/rökt sidfläsk, knaperstekt
ljust bröd i tärningar stekt i baconflott eller smör
små tärningar av äpple
klippt krasse

Skär pumpa, lök, purjo och rotselleri i bitar. Drissla över olja och grilla i ugnen 250 grader tills bitarna börjar få lite färg (eller grilla på glöd efter en brasa om du råkar ha det).

Hacka vitlök och chili och fräs i lite olja i en kastrull. Lägg i det grillade. Häll på cider och kycklingbuljong. Koka ca 15 minuter tills allt blivit mjukt. Mixa med stavmixer.

Tillsätt grädde. Koka några minuter till och smaka av med rosmarin, salt och peppar.

Stek bacon och brödkrutonger. Servera soppan med en klick crème fraiche, knaperstekt bacon, krutonger, äppeltärningar och klippt krasse.



3 kommentarer:

Malin sa...

Så gott det låter!
Visst är pumpa helt grymt bra?
Vill du ha finfina frön till white boer - världens godaste pumpa...?
Gå in på vår hemsida för att hitta min mailadress. www.adalagard.se

Har kanske något mer du vill odla?
Trevlig helg
Malin

Fröken Dill sa...

Jag är så himla imponerad över att pumpan kan lagras så länge i vanlig rumstemperatur! Och att den är så användbar - syltad, som soppa, som mos/creme, i paj, till grytor typ tagine, rostad i ugn och till och med, har jag hört, till någon variant av ostkaka - måste testas!
Världens godaste pumpa låter MYCKET intressant!
Massa trevlig helg önskar fröken Dill

sophie sa...

Oj så fräsht! Inte provat pumpasoppa, men skall definitivt göra det.