torsdag 3 april 2014

Björksav


Har ni testat björksav?

Jag blir nog lite påverkad av att bo här ute i byn. Nosar runt efter alla vårtecken och särskilt sådana som är ät- eller drickbara.

Just nu är det perfekt tid att ta sav från björk. Det var verkligen ännu mycket lättare än jag trott. Bara att borra ett litet hål i en björk (på egen tomt, eller med markägarens tillstånd), stoppa in någon sorts rör och hänga upp en flaska som vätskan kan droppa ner i. Genast börjar saven droppa och det går häpnadsväckande snabbt att fylla en flaska.

Hur är då smaken? Frisk och fräsch, lite vårlig som källvatten med lite sötma och aningen ton av, ja -  björk. Jag blev nöjd, särskilt som det dricksvatten jag har i stugan kommer från plastdunk och är lätt ljummet och avslaget. Sedan ska det ju vara väldigt nyttigt med björksav. För pollenallergiker ska den tydligen även kunna fungera som medicin och minska de allergiska symptomen från björkpollen.

Man kan koka samman björksaven till björksirap. Jag har aldrig testat, men det låter som ett rätt elkrävande långtidsprojekt då 95% av vätskan ska kokas bort. Kanske testar jag en liten mängd ändå. Kanske kan resultatet bli någon slags nordisk motsvarighet till lönnsirap?

Man lär också kunna jäsa björksaven till någon slags alkoholhaltig dryck, men det tänker jag inte göra för jag har testat den svindyra proffsgjorda mousserande Sav-drycken och den var verkligen inte god.

2 kommentarer:

Postgårdsromantik sa...

Nu blir jag väldigt nyfiken här - vad gör man med björksaven? Häller i den i vatten?

Kul idé - det finns ingen risk att jag tar död på björken(har litet otur med växtlighet över lag...)?

//Lena

Fröken Dill sa...

Dricker som måltidsdryck eller använder i mat. Då känner man ju ingen smak, men det lär ju vara så nyttigt!

Lite svårt var det att få trädet att sluta sava, man ska ta max ett par liter från en normalstor björk, men så tipsade J om att plugga igen hålet med en pinne och det verkar ha fungerat. Jag valde dock en björk som inte var tomtens absolut vackraste träd...