lördag 12 april 2014

Skörd och supergoda chips


Den milda vintern har lämnat en hel del plantor levande i mina köksland. Vad bra att jag inte rensade och städade i höstas! Jag kan skörda späda blad till lunchsalladen; olika kålsorter, cikoriasläktingar, krasse, rädisblad och vintersallad. En kruka med violer fick också hjälpa till.

Kålbladen testade jag att förvandla till chips. Nyttigt och verkligen supergott!


Chips på kålblad (t ex grönkål)

Sätt ugnen på 200 grader. Ta bort grova bladnerver och dela bladen i lagom chipsstorlek om de är stora. Sprinkla över olja och gnugga in den så att alla blad blir jämt täckta. Sprid chipsen på ett bakplåtspapper och tillaga i ugn. Det tar ca 7-10 minuter, men passa noga, chipsen bränner lätt när de har torkat. Ta ut, salta och njut!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Låter intressant med kålbladen. Brukar steka rödbetsblad i olivolja och få dem krispiga och goda.

Kim sa...

Tänk att kunna äta det man själv odlat, vilken dröm. Någon gång....

Fröken Dill sa...

Lena; det där tipset med rödbetsblast har jag fått från flera håll. Måste testas, särskilt i år när jag ska odla "cut and come again"-blad av en rödbetssort som ska vara lämplig till detta.
Kim; varning - odling ÄR beroendeframkallande!