torsdag 21 augusti 2014

Varmrökt lax med suverän pikant sås


Varmrökt lax har verkligen varit sommarens nummer ett. Jag hoppas att ni läsare inte är helt uttjatade på denna rätt. Den är bara SÅ enkel att göra! Om man har en klotgrill med lock är det faktiskt lättare att varmröka en laxbit än att grilla den. Fisken blir alltid perfekt saftig och får härlig röksmak.

Egen varmrökt lax är otrolig prisvärt jämfört med den köpta. Smak och konsistens blir också så mycket bättre.

En annan fördel är att den rökta laxen håller fint i kylen några dagar och är helt perfekt t ex i någon sallad eller röra på goda före-maten-snittar. Tänk bara på att hålla god hygien om du ska spara fisken och lägg in den i kylskåpet direkt .

Kryddningen av lax som ska varmrökas varierar. Man kan såklart göra mer avancerade mariander och kryddblandningar, men salt,peppar och mortlade fänkålsfrön blir jättegott. Eller citronpeppar, som vi testade häromdagen.

Jag röker helst en hel bit laxfilé med skinn, eftersom det blir saftigast. Vill man ha elegantare portionsbitar kan man röka skurna kotletter eller skivor av filéen.

Tänd grillkol eller briketter på ena sidan av klotgrillen och när glöden är fin lägg uppblötta rökspån direkt på glöden. På med gallret och lägg fisken på den sida där det inte är glöd under. Stäng locket, med spjället bara lite, lite öppet och rök ca 15-20 minuter. Fisken ska komma upp i en kärntemperatur på minst 48 grader. Jag brukar nog vilja låta min gå upp till 55 grader, men det är en smaksak.

Som ni ser på bilden blev det hemodlade blad i salladen, egen gurka och små, små egna tomater direkt från plantorna. Jag skördade också några av mina få egenodlade potatisar till fisken. Jag har egentligen inte plats för potatisodling, men varje år beställer jag några spännande sättpotatisknölar från Nordiska genbanken och planterar i "potatissäckar". Inte så tjusigt kanske, men räcker till ett par lyxiga kok av pinfärsk nypotatis. Just den här potatissorten, Eva, hade vackra runda knölar, med tunnaste tänkbara sidenlena skal och de var väldigt goda, men rätt svåra att koka. Man fick köra på mycket låg temperatur och passa noga för att de inte skulle koka sönder.

Jag har testat många olika kalla såser till varmrökt lax. Någonting med lite sting/hetta, men samtidigt sötma och fruktighet passar otroligt bra.

Vår senaste favoritsås innehåller drivor med riven pepparrot som ju alltid är gott till rökta råvaror. Pepparrot är verkligen hållbart om man förvarar den mörkt. Jag river fortfarande av senhöstens skörd från trädgården och smaken på den är perfekt.

För att få fruktighet och en intressant krispighet skär jag små, små, små tärningar av äpple och/eller nektarin till såsen.


Kall pikant sås till varmrökt fisk

1 dl majonnäs (helst hemvispad)
1 dl crème fraiche
1 tsk dijonsenap
rejält med riven pepparrot
1/2 nektarin
1/2 syrligt äpple
salt och svartpeppar

Tärna äpple och nektarin mycket, mycket fint och blanda med övriga ingredienser. Smaka av med salt, peppar och ev mer pepparrot.

Inga kommentarer: