onsdag 12 augusti 2015

Augustihelg att leva för

När det ÄNTLIGEN kommer en helg med fint väder och sammetskvällar gäller det att ta vara på den! Efter semesterns alltför många dagar av stillasittande, stirrandes ut genom fönstret för att se om det inte ska sluta regna snart kändes det skönt att den gångna helgen bjöd på så mycket spontant, roligt och aktivt .

På fredagskvällen var vi på grillfest på en lummig innergård i stan. Vi hade med oss lyxiga lammracks att grilla, torrkryddade med bl a spiskummin. Värdparet bjöd på suveräna grilltillbehör och såser. Mycket gott, roligt och många intressanta samtal. Jag lyckades helt klart dricka för mycket vin, men det var det definitivt värt!



På söndagsmorgonen masade sig J och jag upp tidigt, packade matsäck och begav oss på utflykt söderut, till Tullgarn. Vi tog en rätt strapatsfylld promenad i naturreservatet på Tullgarnsnäs. (Allt regnande hade gjort stigarna mycket svårframkomliga.) Efter vandringen pustade vi ut på en brygga vid Tullgarns slott.

Den medhavda picknickmaten smakade hur gott som helst. Jag VET att jag är en matsnobb, men efter barndomens dagisutflykter är jag allergisk mot vämjeliga picknickmackor i form av trista skogaholmslimpskivor med svettig, smaklös ost som börjat torka och böja upp sig i kanterna.

Ett MÅSTE på mina egna picknickar är istället utflyktsmackor som min mamma brukar göra dem. Ituskurna tekakor smörade och bredda med hemlagad majonnäs, med drivor av riktigt god tunnskuren varmrökkt skinka av god kvalitet (helst Väddöskinka) skivor av gurka och tomat med lite salt och svartpeppar på.



J har inga problem med sina barndomsutflyktsmackor. Han vill fortfarande gärna ha knäckebrödsskivor med vändstekt ägg på. Mycket märkligt tycker jag, som inte riktigt förstår charmen med mjuknat knäckebröd. Men å andra sidan gillar jag själv en massa konstiga saker mest eftersom jag älskade dem som barn. (T ex blir jag galen av lycka om jag får en sån här...)

Eftersom dagen var varm hade jag mixat en läskande gazpacho, med bl a vattenmelon som vi kylde med isbitar och tog med i termos. Egentligen tyckte jag att det lät lite konstigt med vattenmelon i gazpachon, men det blev verkligen bra, saftigt med underbar krispig konsistens, och jag kommer säkert att laga den flera gånger.


Gazpacho med vattenmelon, 1 termos

1/2 minivattenmelon
4 tomater
1/2 gurka
2 msk olivolja
1/2 röd chili
2 msk citronsaft
salt och nymald svartpeppar

Skär kryss i tomaterna. Doppa i kokande vatten någon halvminut. Ta bort skalet och tärna tomaterna. Skala gurkan och skär i bitar. Lägg tomathack och gurka tillsammans med vattenmelonköttet, helst utan kärnor, i en mixer. Tillsätt hackad chili, olivolja och citronsaft. Mixa till soppa. Smaka av med salt och peppar. Kyl soppan tills den blir iskall. Servera gärna med isbitar.


Vi drack sommarens alkoholfria favoritdryck, Kullamust, till maten.

Bakning av söta saker är inte min starka sida, men i sommar har jag gjort ett par omgångar av lättbakade muffins som blivit väldigt goda. Muffins blir lätt torra och jag är inte så förtjust i sån där kletig glasyr som varit populärt under några år. Knepet är istället att fylla muffinsen med blåbär, vit choklad och, efter tips från min kompis K, bitar av banan som ger god smak och gör bakverken saftiga.


Muffins med blåbär, banan och vit choklad, ca 20 st

150 g rumsvarmt smör
2 dl socker
2 ägg
1/2 dl vatten
rivet skal från 1/2 citron
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
2 dl blåbär
1 banan, skivad
50 g vit choklad, grovhackad
Ev lite råsocker blandat med några hackade mandlar

Sätt ugnen på 210 grader.

Vispa smör och socker pösigt, helst med elvisp. Tillsätt äggen, ett i taget och vispa in. Tillsätt vatten och rivet skal från citron. Blanda mjöl och bakpulver. Sikta ner i smeten och rör ner det.

Häll smeten i muffinsformar, på en plåt, gärna en muffinsplåt.

Fördela blåbär, banan och choklad i formarna. Strö ev över lite råsocker och mandelhack.

Grädda ca 10 minuter. Passa noga, torra muffins är en styggelse.



På vägen hem for J och jag via "Det Vilda" och "Nibble trädgård" för att bunkra lite vildsvinskött och fina grönsaker.

På lördagseftermiddagen stack J iväg på svensexa, medan jag åkte till landet med min kompis K. Äntligen kunde man sitta utomhus och njuta i pergolan. Vi sippade rosévin och smaskade i oss snacks. Kvällen bjöd sedan på utomhuskonsert på käraste "Drömkåken". Syrran med familj och kompisar var också där. I konsertbiljetten ingick mat och jag fick min efterlängtade västerbottenpaj. Det finns ingen som gör den lika god som "Drömmis"! Fina bandet "Wrapped in red" spelade och tillslut utbröt härligt danskaos framför scenen.


Sammetsmörkret sänkte sig över byn. K och jag gick hem till stugan, tände ljus och satt en stund och pratade i köket.

På söndagen kom J och och vi grillade vildsvin till lunch, men det får bli ett helt eget inlägg.

Ibland, och ofta vi lätt oväntade tillfällen, är livet precis som man önskade att det alltid skulle vara....

Inga kommentarer: