måndag 10 augusti 2015

Iskall gazpacho på hemodlad gurka

Efter en helg med underbart sensommarväder känns det lite lättare att smälta besvikelsen med att årets semesterväder varit mestadels grått och regnigt.

Trots vädret har 2015 års skördesäsong i köksträdgården och på balkongen ändå blivit riktigt bra. Jag har verkligen njutit av mina ätbara odlingar och har inte heller behövt vattna särskilt mycket. Undantaget från framgångarna är bara de grönsaker som är allra mest solkrävande, men kanske får tomater och squash en chans till om augustivädret fortsätter att vara bra?

Från en enda gurkplanta, sorten "Delta Star", har vi plockat minst 40 härliga goda minislanggurkor (ca 20 cm). Fantastiskt! Jag har haft denna sort tidigare och visste att den var bra, men i år slog den alla rekord. Plantan var köpt på Kröns trädgård i våras och fick växa i en Earthbox på vår soliga balkong. Jag kan verkligen rekommendera gurkodling. Enklare och mycket längre säsong jämfört med tomater. Och smaken på hemodlade gurkor går inte att jämföra med de trista köpta. Tänk bara på att gurkplantor behöver gott om plats, riktigt näringsrik jord och inte får torka ut.

Dillen har också levererat i år, särskilt de självsådda plantorna som jag lät vara kvar där de kom upp i köksväxtlanden.

Trots att vitlöken blev satt först i våras (ska sättas på hösten) blev skörden helt OK, ett helt gäng rosavita vitlökar, varav de flesta faktiskt till och hann dela upp sig i små klyftor.



P1:s matprogram Meny har i sommar enbart sänt repriser, men jag upptäckte att programmet, i nygammalt format med Karin Fransson och Sven Ekberg, fanns att lyssna på som pod-radio på news55.se. Härifrån har jag fått massvis med proffsig och spännande inspiration till sommarköket! I första programmet lagades en iskyld gazpacho som lät verkligt intressant.

De flesta ingredienserna till gazpacho på gurka kunde jag plocka i min egen trädgård och jag kan lova att den iskalla soppan var otroligt god och läskande. Jag valde att göra min soppa lite mer rustik jämfört med originalet som silades innan servering. Idén att spetsa soppan med flädersaft var genialisk.

Nyskördadt - gurkor, dill, chili, lök och vitlök

Så här lagade jag:

Iskall gurk- och dillgazpacho med fläder, 1 kanna



3 minigurkor, ca 20 cm långa
1 grön chilifrukt (Jalapeno)
1 liten färsk lök med blast
2 dl hackad färsk dill
1 vitlöksklyfta
1 msk vitvinsvinäger
1 dl kycklingbuljong
1 blad gelatin
1/4 dl smakrik olivolja
1/4 dl smakneutral rapsolja
2 msk koncentrerad fläderblomssaft
Saft och finrivet skal från 1/2 citron
Salt och svartpeppar

Lägg gelatinbladet i kallt vatten.

Skala gurkorna, gärna lite slarvigt så att en del skal bli kvar. Skär i bitar.
Skala och hacka lök och vitlök. Kärna ur chilifrukten och finhacka. Lägg alla ingredienser i en kannmixer. Salta, och häll i olja och vinäger. Låt marinera en stund.

Mixa fint, tillsätt kycklingbuljong.

Värm gelatinbladet på svag värme och rör ner i lite av soppan. Mixa ner gelatinblandningen i soppan.

Smaka av med fläderblomssaft och ev mer salt och peppar.

Kyl soppan tills den blir riktigt iskall.

Servera gärna med några isbitar i. Jag dekorerade min soppa med vackra gurkörtsblommor.


Inga kommentarer: