tisdag 25 augusti 2015

Ostronört - årets stolthet i köksträdgården


Varje säsong finns det några saker som gör mig EXTRA glad och stolt i köksträdgården.

I åratal har jag försökt odla ostronört (Mertensia maritima). I vilt tillstånd är ostronört en strandväxt och den är ganska ovanlig i Sverige. Det är en vacker växt vars ljusa blågröna blad smakar starkt av ostron, vilket gör dem extra läckra i sallader till fisk och skaldjur.

För några år sedan beställde jag en planta ostronört från Tyskland. Den blev liggande lite för länge på posten. Kom fram och mådde inte så bra...

Sedan försökte jag beställa fröer och så ostronört, men fröerna var troligtvis för gamla för de grodde inte.

Förra året lyckades jag få tag på färska fröer från en annan odlingsentusiast (Tack snälla, snälla!!!). Fröna grodde, plantorna tålde utplanteringen fint och hela säsongen njöt vi av våra gourmetblad.

Tidigt i våras gick jag och spanade i köksträdgården. J trodde väl att jag blivit tokig när jag började hoppa runt av glädje och hurra. Ostronörten, som är perenn om den trivs, hade överlevt vintern och kom med fina nya blad.

I somras blommade plantorna med vackra blåa blommor. Inte för inte kallas ostronört för "havets blåklocka".

Och nu på sensommaren mognar fröer från plantan. Det är lite trixigt att fånga dem, eftersom de har en inbyggd ivägsprättningsmekanisk som aktiveras så snart ett frö är moget. Självsådden blir väl tillgodosedd, men jag har också lyckats fånga några fröer.


4 kommentarer:

Rost och rädisor sa...

Intressant att få veta mer om ostronört som jag har hört talas om men inte provat eller smakat. Vacker att se på också.
Allt gott
Anette

Unknown sa...

Hej! Har också försökt att plantera denna planta men har hittils inte lyckats. Har du några bra tips på hur man ska göra för att få upp denna?

Fredrik

Unknown sa...

Hejsan, fick nyligen upp ögonen för Ostronört, men det verkar vara svårt att få tag på - råkar du ha några frön du skulle kunna tänka dig skänka? :)
Per

Annevi sa...

Hej, jag skulle bli superduperglad för frön från ostronörten. Är det möjligt att få köpa? Mvh Annevi