fredag 11 september 2015

Gratinerade kantarellmackor


Svampstuvning var nog en av de allra första rätterna jag lagade som barn. Jag hade sett på hur mamma gjorde när hon kom hem från svampskogen och gjorde likadant så fort jag själv hittat några goda matsvampar. Receptet har utvecklats lite med åren och nu har jag dessutom faktiskt mätt upp vad jag har i när jag lagar mina kantarellmackor på känn.


Gratinerade kantarellmackor, 4 st

4 skivor ljust bröd, gärna lite torra, jag gillar surdegsformbröd
3 msk smör
300 g rensade kantareller
1 schalottenlök
1 vitlöksklyfta
2 msk madeira
1 tsk kinseisk soya
1 msk svartvinbärsgelé
2 dl grädde
2 dl mjölk
3 msk idealmjöl
salt och nymald vitpeppar
smaka av med kantarellfond, grönsaksfond eller grönsaksbuljongpulver
50 g riven lagrad ost

Stek brödskivorna gyllene och frasiga i hälften av smöret.

Skala och finhacka lök  och vitlök. Skär kantarellerna i bitar. Stek svampbitarna i en torr järnstekpanna på hög värme. Rör om så att de inte bränner fast.

När svampen vätskat sig klart - tillsätt smör, lök och vitlök. Sänk värmen något och stek ytterligare en stund tills löken blivit mjuk och svampen fått färg.

Häll på madeiran och låt koka in. Pudra över mjölet, späd successivt under omrörning med grädde och mjölk. Koka några minuter till lagom konsistens. Ev kan man behövs späda med lite mer mjölk.

Tillsätt soja och gelé. Smaka av med salt. peppar, fond eller buljongpulver.

Fördela stuvningen på brödskivorna. Strö över lagrad ost och gratinera några minuter i 250 graders varm ugn tills osten fått fin färg.

Inga kommentarer: