torsdag 1 oktober 2015

Mina tomater

Gul liten tomat som plockas genom fönstret

Tomater på balkongen

Äntligen, efter evigheters väntan, började mina tomater mogna på ordentligt någon gång i mitten av september.

På landet kan jag skörda tomater genom att bara öppna ett fönster. Plantorna växer i stora dubbelbottnade hinkar och klättrar på snören mot sydfasaden. Tyvärr spricker en del frukter så här års. Ojämn bevattning och framförallt stora temperaturskillnader mellan dag och natt lär vara boven.

Vi har också börjat ta hem de tomatplantor som är så pass låga att de är hanterbara. På balkongen hemma får de ordentligt med sol, jämn vattning och om frost skulle hota är det lätt att rycka ut och skydda plantorna genom att täcka med t ex ett par lakan.

Vi äter extremt mycket färska tomater så här års. Capresesallad, bruchetta, underbara blandsallader, bästa frukostmackan med knäcke, majonnäs, salt och svartpeppar...

Jag långrostar också tomater i ugn. Oftast går resultatet åt direkt, men en del av de soltorkade hamnar också i frysen.

Jag försöker också lägga upp ett tomatlager för soppor, grytor och gratänger. Dessa tomater skållas, jag skär bort stjälkfästet och tar bort de flesta kärnorna och fryser i påsar. Otroligt gott istället för burktomater!

Nu håller jag tummarna så att de nästan vitnar för att den första frosten låter vänta på sig så att alla gröna tomater på plantorna hinner bli färdiga.

Inga kommentarer: