måndag 2 november 2015

Rödbetsburgare med chèvre och guacamole

På bilden är de utan chèvre, men de blev ännu godare med...
Sedan jag åt min syrras goda rödbetsburgare någon gång i våras har jag försökt laga något liknande. Det visade sig inte vara helt lätt, vare sig att få till den rätta smaken eller konsistensen, men nu tror jag att jag har lyckats.

Det finns en poäng med att göra burgarna små, eftersom de annars lätt blir för kladdiga i mitten.

Jag gratinerar rödbetsburgarna med getost och serverar i söta minihamburgerbröd med sallad, rödlök och guacamole. Meatless monday är inte alls dumt!


Minirödbetsburgare med chèvre, 4 pers

5 normalstora rödbetor
1 kokt potatis
1 dl havregryn
1 ägg
1 dl färskriven parmesanost
1 dl valnötter
rivet skal från ca 1/2 citron
salt
nymalen svartpeppar
timjan
rosmarin
olja att steka i
100 g getost, typ chèvre

tillbehör:
minihamburgerbröd, rosta innan servering
sallat
strimlad rödlök
guacamole

Skala och riv rödbetorna på grova sidan av rivjärnet. Salta och lägg i ett durkslag. Rör om och pressa så att lite av rödbetsjuicen får rinna av. Skala och mosa den kokta potatisen, blanda med rödbetsriv, havregryn, ägg och parmesanost. Låt stå minst en halvtimme så att överflödig vätska sugs upp av grynen.

Hacka valnötterna och rosta i en torr järnstekpanna. Blanda ner i smeten.

Krydda med rivet citronskal, svartpeppar, timjan och rosmarin och ev mer salt. Smaka av.

Forma små rödbetsbiffar. Stek först på medelvärme så att de får fin färg på ytan och sedan ganska länge på låg värme för att burgarna ska bli färdiga inuti.

Sätt ugnen på 250-graders grill. Lägg biffarna på en plåt och smula över chèvre. Gratinera några minuter tills osten får fin färg.

Lägg genast ihop burgarna med bröd, sallat, lök och guacamole. Servera och njut!

Inga kommentarer: