fredag 25 december 2015

GOD JUL!


God jul önskar jag!

Idag myser vi i sängen med en sen juldagsfrukost. Skinkmackor med P:s hemgjorda senap och nypressad juice av citrus från fruktfatet.

De senaste dagarna har verkligen varit hektiska. Att fixa julafton för fjorton personer är mer jobb än man kan tro, även om alla bidrog. Ändå har det varit superkul att förbereda och festen blev verkligen lyckad. Otroligt kul att vi, som inte har några barn, fick förtroendet att hålla julkalaset hemma hos oss.

En onödig incident i förberedelserna var att J halvt högg av sig ett finger när han skulle spänta ved och var tvungen att åka till akuten för att sy på själva julafton. Tack och lov ordnade det sig så att den sårade hjälten hann hem i god tid innan det var dags för gäster, Kalle Anka, vårt goda julbord och julklapparna. För att inte tala om den julfiskdamm som vår iller, Vintra, fixade nästan själv.

Bildbevis: Alla fick plats i köket! Foto: min fantastiska svägerska M.

Det här åt och drack vi:

Framför Kalle Anka:

På julbordet:
  • Inlagd sill
  • Fransk löksill
  • Gravad lax med hemgjord gravlaxsås
  • J:s pappas pesto (supergott till gravlax, konstigt nog)
  • Kallrökt lax med pepparrotsgrädde
  • Varmrökt lax
  • Ägghalvor med räkröra
  • Mammas kaviargrädde
  • Löjrom med smetana och hackad rödlök
  • Böcklingmajonnäs
  • Rökt renstek med pepparrotsgrädde
  • Vildsvinskorv
  • Kokta potatisar (Tyvärr var det inte mina hemodlade, de hann bara bli ärtstora. Notes to self: Plantera redan i augusti!)
  • 2 olika sorters hembakat bröd, tunnbröd och smörgåsrån
  • Julskinka av rapsgris med P:s julsenap
  • Rödkål
  • Smörstekt brysselkål
  • Julköttbullar som jag lagat efter mammas instruktioner
  • 3 sorters prinskorv
  • Potatisgratäng
  • Grönkålssallad med äpple och valnötter
  • Tomatsallad med basilika
  • "Min syrras julsallad", blandad av mig (systern är på Teneriffa)
  • Champinjonsallad med mycket vitlök och persilja
  • Dopp i grytan
  • Drycker var Mumma, blandad av mamma, olika julöler, vin, julmust och nubbe (Aalborgs jubileums akvavit)
  • En mängd goda ostar som vi inte orkade äta, men som ska avnjutas idag
  • Kaffe och te
  • P:s julkolor
  • Min mammas julkakor: Frimurare
  • J:s mammas rullrån och andra småkakor
  • Frukt, fikon, dadlar, nötter, godis
  • Valfria drinkar och julmust från vårt tillfälliga kylskåp på balkongen


...och säkert något mer som jag glömt.

Maten var otroligt god och genom att bara ta väldigt lite av varje lyckades jag smaka på allt utan att bli alltför proppmätt. De enda få saker som jag skulle kunna tänka mig kunde tillkomma till ett annat år är, förutom egen nypotatis, en enkel ask ansjovis, någon köttpaté, med god smaksättning, men mycket litet innehåll av lever och en speciellt god örtsill som J:s föräldrar brukar göra (de gjorde den i år också, men av någon mystisk anledning blev den superbesk).


Inga kommentarer: