tisdag 23 februari 2016

Lunchsallad - fortfarande gott!


Ännu har jag inte tröttnat på mina lunchsallader i glasburk. Nyttiga, lighta och (med lite tillvänjning) tillräckligt mättande. De flesta salladerna har varit utan kött eller fisk, någon med några få räkor, kanske ett kokt ägg eller en pytteliten laxbit.

Glasburkssalladen går snabbt att duka fram så man hinner med en hastig promenad runt kvarteret också på lunchen. Salladerna bidrar heller inte med matos vilket annars är ett problem här på kontoret eftersom vi värmer och äter våra luncher mitt i lokalerna, intill konferensrummen där vi träffar kunder och andra gäster. Inte så kul när det stinker uppvärmd fisk...

Dessutom är mina salladsluncher ett utmärkt sätt att ta hand om rester.

Överblivna ugnsrostade rotsaker och stekta kikärtor fick bottna dagens burk tillsammans med en enkel vinägrett gjord bl a på en supergod olivolja som jag köpt av en kollega. Den kommer från hans familjs olivodlingar i Italien. Har ni möjlighet att köpa färsk olivolja så här - ta chansen! Lite smulad getost och några oliver ovanpå rotsaker och kikärtor och sedan grönsakslager med slantade morötter, gurka, tomat, hackad rödlök, krispig Cosmopolitansallat och mina egna ärtskott. Kanske toppar jag salladen med några knapriga, rostade pumpakärnor också.

Snart är det dags för lunch!

Inga kommentarer: