tisdag 16 februari 2016

Lunchsallad i glasburk


Konstigt nog har mina kläder krympt någon storlek den här hösten/vintern.

Krymptrenden började när cykelsäsongen tog slut och om sanningen ska fram är det nog jag som blivit storleken större efter att ha ätit massor med god mat och tränat alldeles för lite. (Typ ingenting...)

Nu måste Olle motas i grind i god tid innan Beach 2016-säsongen. Jag sneglar på min flitigt viktväktande kollega och hennes bästa råd att byta ut luncher mot sallader tar jag till mig. Jag gillar sallad och även om de passar bäst under den varma säsongen så kan de funka även så här års. Alla vitaminer och andra nyttigheter borde kunna hålla en frisk tänker jag.

För att göra det hela lite roligare har jag köpt en fin glasburk och lägger i ingredienser i lager på trendigt New Yorkiskt "salad in a jar"-sätt. Det är faktiskt riktigt smart. I botten häller man vinägretten och sådant som inte blir soggigt av att marineras i den. Seden kommer de olika grönsakerna i snygga lager med det bladgröna på toppen.

Jag önskar att jag hade lite hemodlade grönsaker, men de inskränker sig så här års till groddar och ärtskott.

En glasburk kan tyckas opraktiskt, men alla som någon gång försökt diska olivolja ur en plastburk förstår varför glas trots allt inte är så dumt.

Först ut var grekisk sallad. Av en kollega har jag lärt mig att en god vinägrett till sådan kan blandas av 1/3 pressad citron, 2/3 olivolja, salt, svartpeppar och rejält med oregano.

De olika salladslagren är nerifrån: vinägrett med svarta urkärnade kalamataoliver, tändsticksskurna morötter, blomkålsbuketter, extra god fetaost (Zetas i havssaltlag), rödlök, röd paprika, gurka, tomat, grönsallad och rucola. På toppen mina fönsterkarmsodlade ärtskott.

På jobbet har jag hittat en riktigt stor salladstallrik/skål. Bara att vända burken upp och ner i denna så kommer oliverna på toppen och dressingen över alla grönsaker.

Ett smörrostat vitlöksbröd med hade varit gott till med det är no-no enligt viktväktande kollegan...


Inga kommentarer: