torsdag 31 mars 2016

Påsk på landet

Foto: K


I år inleddes påskhelgen med att jag och Vintra var ensamma på landet. J for till Öland med sina föräldrar och bröder för att hjälpa till med öppning av huset och eldning av ris. Lite trist, men Vintra och jag hade det hur bra som helst efter att vi eldat så att stugan blivit drägligt varm.

Lite trädgårdsjobb blev det och när gråvädret kom passade jag på att städa inomhus och sortera diverse saker från alla kartonger som ännu var ouppackade från vår flytt för två år sedan. En massa skräp och diverse fynd såg dagens ljus.

På skärtorsdagen fick Vintra och jag besök av världens finaste påskkärringar, misstänkt lika grannens barn.

På påskafton kom min kompis K på besök och vi åt påsklunch tillsammans.

På menyn stod:  isade shots med grönärtssoppa toppad med kalixlöjrom, lökskalsmarmorerade ägg, Brantevikssill från dyr-ICA tillsammans med gräddfil och den första egna gräslöken, egengravad lax med gravlaxsås, kallrökt lax med pepparrots-crème fraiche, egen varmrökt lax med ramslökskräm, småbladssallad med egna ärtskott och rädisor, tomatsallad med basilika, påskköttbullar med soltorkad tomat i smeten och sedan en läcker påsktårta som K hade med sig. Tyvärr hamnade inga delar av maten på bild, men jag kan lova att den var både vacker och god.

Senare på lördagen blev det traditionell knytis-påsklunch med min mamma hos min syster och hennes familj. Nya kulinariska upplevelser, bl a min systerson, I:s goda senapssill.

Vintra fick såklart ett eget påskägg som hon öppnade alldeles själv. Inuti fanns en påskig pipleksak som snabbt döptes till Gullefjun.

Inga kommentarer: