tisdag 13 september 2016

Operation - rädda skärbrädor


Jag har ett set med plastskärbrädor som jag är väldigt förtjust i.

Nu har det några år på nacken och brädorna har börjat bli rejält missfärgade.

"Släng och köp nytt" tyckte J. Jag kollade runt lite och tyckte både att det var en onödig kostnad och att Joseph Joseph som gör skärbrädsseten ändrat designen till det sämre.

Skärbrädorna var ju egentligen rena. Vi diskar dem i maskin och emellanåt lägger jag dem i kokande vatten. De hade bara färgats av olika livsmedel.

Jag testade att rengöra dem med citron. Jag testade att rengöra dem med citronsyra. Det blev lite bättre men fläckarna försvann inte helt. Det var först när jag kombinerade både citron och citronsyra och lät medlen verka en stund som skärbrädorna blev riktigt fina.

Så om du funderar på hur du ska rädda en missfärgad plastskärbräda, så tycker jag du ska prova mitt knep.

Inga kommentarer: