måndag 3 oktober 2016

Mmmmm Marocko!


I förmiddags jobbade jag hemifrån eftersom jag hade ett möte på stan redan vid 12. Som en tidig lunch passade jag på att laga ytterligare en rätt med inspiration från 5:2-kokboken, Marockanska ägg. I min familj har vi så länge jag kan minnas lagat något som kallats "spanska ägg", men den marockanska varianten blev verkligen ännu godare. Helt perfekt kryddning till ägg och tomat, om ni frågar mig! Det ursprungliga receptet innehåller 170 kcal, men min variant kan vara lite annorlunda. Här är receptet i min tappning:


Marockanska ägg, 1 portion

5 tomater
1 tsk olivolja
1/4 gul lök, hackad
1 vitlöksklyfta, skivad
1/2 tsk ras el hanout
1 kanelstång
1/2 tsk hel torkad koriander
1 msk hackad färsk koriander
1 tsk kycklingfondkoncentrat
1 stort ägg
salt och svartpeppar

Sätt ugnen på 225 grader.

Skålla tomaterna, ta bort skalet och det mesta av kärnorna.

Häll olivolja i en tjockbottnad kastrull. Fräs lök och vitlök på ganska låg värme i några minuter tills det blir lätt ljusbrunt. Mortla koriander och tillsätt denna tillsammans med ras el hanout och låt fräsa med någon minut.

Tillsätt tomaterna, fondkoncentrat och en liten skvätt vatten. Krossa sönder tomaterna med en slev och låt puttra ca 15 minuter. Låt kanelstången koka med bara en kort stund, en halv minut ger lagom smak som inte tar över, tycker jag.

Smaka av med salt och peppar.

Häll tomatsåsen i en liten ugnsfast form. Strössla på hälften av den hackade färska koriandern. Gör en grop i mitten och knäck i ägget.

Grädda 8-10 minuter tills äggvitan stelnat, men äggulan fortfarande är rinnig. Strössla över resterande färsk koriander och servera.

Inga kommentarer: