lördag 8 oktober 2016

Plättgott


Jag är väldigt förtjust i blinier med löjrom, smetana och hackad lök. Frågar ni mig så är detta en av de absolut godaste förrätterna/tilltugget.

Nu har man kanske inte alltid löjrom och bovetemjöl hemma och smetana finns inte på min lokala mataffär. Därför blev jag överlycklig när jag testade en annan variant, nästan enligt ett recept från Lotta Lundgrens kokbok. De små godsakerna innehåller vardagliga ingredienser, men smakar toppen. Lite åt texmexhållet, vilket jag fullständigt älskar.  Till och med J, som bojkottar allt vad pannkakor och plättar heter, mumsade gladligen på majsplättarna.

Tillagningen av de goda plättarna var en del i mitt nya initiativ - att äntligen använda alla drivor av recept som jag markerat i kokböcker, sparat som bokmärken, urklipp eller fotat med telefonen.


Majsplättar med räkor och avokado, 2 personer som tilltugg

300 g räkor med skal
1 dl frysta majskorn
1/2 liten squash
1 ägg
1 burk kokosmjölk
1 1/2 dl vetemjöl
salt och peppar
1 msk rapsolja
1/2 kruka koriander
gräddfil
1/2 finhackad rödlök eller annan mild lök
grön tabasco (denna gudagåva till mänskligheten)

Skala och hacka räkor. Tärna squashen fint.

Vispa samman ägg och kokosmjölk. Sikta i mjölet och vispa till klimpfri smet. Rör ner räkhack, majs och squash. Salta och peppra.

Låt smeten stå och svälla en liten stund.

Stek plättar i rapsolja.

Servera dem varma med tabasco, gräddfil, lök och klippt koriander.


PS: passar superbra som en smarrig brunchrätt också t ex vid halv elvatiden en mulen lördag

Inga kommentarer: