fredag 25 november 2016

Fredagstaco de luxe?


Tomaterna tryter hemma hos oss. Det var några veckor sedan jag plockade av de sista av våra egna som sedan har legat på ett fat i hemma i köket för att mogna. De blir inte alls lika söta som frukter som fått mogna på plantan, men passar bra om man vill göra tomatsalsa typ "Pico de gallo".

Som lite nytänk om rätter som passar med tomatsalsa fastnade jag för Anders goda gratinerade tortillatårta. Vi har ju också lite egenodlad spenat som jag räddat från frostknäppen på balkongen och egna burkar med väldigt god inlagd jalapenochili, så det passade fint. I skafferiet fanns dessutom en påse med masa harina-mjöl för egengjorda tortillas. Salsa verden var färdigköpt, en lyxig variant från Stonewall kitchen. Vi hade också några enstaka egenodlade tomatillos kvar som jag ugnsgrillade en stund och hackade ner i såsen.

Rätten lagades ganska troget efter Anders recept och resultatet blev härligt. Möjligen, möjligen kan jag tänka mig att nästa gång byta ut räkorna mot kyckling eller Oump. Räksmaken är jättegod i tortillatårtan, men jag tycker att räkor lagade på detta sätt blir lite för torra för att komma helt till sin rätt.

Uppdaterat: Tortillatårtan blev jättegod med oump i kombination med lite svarta hackade oliver.

Inga kommentarer: