torsdag 5 januari 2017

Det godaste som finns?


Det är svårt eller näst intill omöjligt att välja det absolut godaste som finns.

Den där fantastiskt illstarka gröna papayasalladen som jag åt i Thailand för länge sedan?
Ett svenskt ostron, just upplockat ur havet?
Holländsk Maatjes i bitar på liten snitt med hackad gul lök hos min kompis i Haag?
Säsongens sallad på Franzén för några år sedan?
Glassen i Italien?

Ja, det går ju inte att säga, eftersom det dessutom är tillfället som bestämmer hur man upplever något just exakt där och då.

En till synes enkel rätt som jag däremot återkommer till gång efter gång och år efter år är nystekta frasiga minirårakor med fiskrom, smetana och rödlök. Helst ska det vara fin löjrom eller laxrom, men till nöds funkar stenbitsrom eller ishavsrom.

I förmiddags hittade jag resten av nyårslöjromen i frysen. Potatis, smör, smetana och rödlök fanns också.

Kanske finns det bättre sätt att laga rårakor, men jag skalar och river potatis av fast, gärna smakrik sort grovt. Saltar, låter stå några minuter, kramar ur vätska, kryddar med lite vitpeppar och eventuellt mer salt. Hettar upp en järnstekpanna med smör. Klickar i potatisriv i små högar och steker frasiga rårakor genom att hålla ganska hög värme och vända ett par gånger.

Rårakorna ska serveras genast med rom, smetana (avrunnen gräddfil fungerar också) och finhackad rödlök.

1 kommentar:

Anonym sa...

Sitter här och läser lite pa din blogg, det var sa länge sen vi sags! Och sa är jag lite hungrig... :)
Dags att komma och hälsa pa i Haag snart??
Apropa detta inlägg ska det nog bli nat sant i helgen, vi har massor av löjrom i frysen, vi köper alltid pa oss pa Arlanda och sen gar det inte at! Fast vi gillar det sa mycket.
Massa kramar
E