tisdag 3 januari 2017

Köttbullemacka och mat-planer inför 2017


Jag hittade ett foto från mellandagarna då julmatsresterna åts upp. En kulinarisk höjdpunkt var våra egna köttbullemackor. Julbröd och julköttbullar hade vi kvar från julbordet och fina rödbetor fanns på lut i kylen. Bara att koka, tärna och blanda samman en rödbetssallad, milsvid från de konserveringsmedelsstinna färdigköpta.


Receptskiss på rödbetssallad

rödbetor kokta med skalen på (behåller färg och smak bättre)
röd lök
äpple
hemvevad majjo
avrunnen gräddfil
rejält med riven pepparrot
salt och svartpeppar

Skala och tärna rödbetor, fintärna äpple och hacka lök. Blanda alla ingredienser och stäm av kryddningen.



En plan för 2017 är faktiskt att laga en stor omgång köttbullar att ha på lut i frysen. Perfekt att ta fram för till lunch, mellanmål eller snabbfixad middag.

En annan sak jag skulle vilja göra är att faktiskt laga efter alla drivor av spännande recept och matidéer jag samlat på mig. Jag är ganska säker på att nya favoriter skulle hittas. Vad sägs t ex om "auberginrullar med fetaost och mynta", "enrisrökt gravad rödingfilé med gräslökshollandaise" eller "quesadillas med krabba, chili och koriander"?

Jag kommer att fortsätta med mina lunchsallader till vardags på jobbet. Både eftersom jag verkligen gillar sallader och för att det förhoppningsvis kan leda till att jag hyfsat kan behålla klädstorleken. (Med tanke på att jag ska åka på semester som misstänkt inkluderar baddräktsstrand redan i februari känns detta lite prioriterat...)

Vi vill gärna också fortsätta med våra hemlagade pizzor på fredagar. Finns det något bättre än fredags-rödvin och hempizza efter en lång arbetsvecka?

På restaurangfronten hoppas jag på ett bra år. J och jag har ett jubileum redan nu i januari och då har vi bokat in oss på ett ställe dit vi länge velat gå. Mer om det när det närmar sig.

Redan i veckan planerar J och jag att äta en lunch på underbara Indian Street Food. Jag testade deras supergoda mat som catering på en konferens för ett tag sedan. Jag hoppas att Indian Street Food kan ge inspiration till att börja laga mer indiskt hemma, gärna vegetariskt.

Fler besök på "Teatern" i Ringen måste det bli. Där väntar kulinariska upplevelser för rimlig peng. Senast vi var där föll valet, som så ofta, på Magnus Nilssons Korvkiosk. Jag testade utmärkta Crabrolls och J spännande friterad rocka med karibiska smaker. Gott! Jag kunde inte heller motstå att testa 2016 års Nobeldessert i konsumentvariant från K-märkt. Moussen på sudachi var underbar, liksom marängen. Hjortronen smakade hjortron och det är gott, men absolut inte mitt favoritbär.

I februari ska jag resa till Kuba med en kompis. Spännande, inte minst matmässigt!

När vår och sommar kommer hoppas jag på mina egna odlingar, fortsatta möjligheter att köpa byägg, ekologiskt och närodlat i trakten runt landet. Färsk fisk är alltid en önskedröm och kanske, kanske blir det en hummer/skaldjursresa till västkusten med vänner till hösten.

En annan fundering så här års är förstås vad som ska koras som det absolut matmässigt bästa 2016. Det blir J:s lättrökta salmalax med teriakisås och wasabimajjo!

1 kommentar:

Charlotta Ljungblad sa...

Din blogg är perfekt sällskap i bilen på väg hem från fjällen! Hoppas att du får en jättefin vecka!