torsdag 12 januari 2017

Notes to self - utmana dina fördomar!


Raw food - kan det vara något? Trots att jag gillar grönsaker har jag hittills varit tjurig och negativ. Raw food verkar trendängsligt, krångligt och kan det över huvud taget bli riktigt gott och spännande om man inte ens får ta till värmetillagning, smarriga ostar eller andra mjölkprodukter, som t ex yoghurt? Blir man verkligen mätt? Jag har knappt sett några raw food-recept som verkar särskilt lockande.

Jag är väldigt glad att jag fick mina fördomar utmanade när lunch beställdes från Matapoteket vid vårt senaste möte i Hållbarhetsgruppen på jobbet. Jag beställde "No nut wrap" med sallad och det var så gott att jag tog en långpromenad över till Bondegatan 6 på söder idag när solen tittade fram vid lunchtid.

Salladen innehåller en massa olika toppenfräscha grönsaker, men också syrade grönsaker och en underbar liten algsallad. Syrlig, klar vinägrett med basilikasmak hör till. Den fint inslagna wrapen är omhöljd av ett tunt gott "obakat bröd". (Ingen aning om hur man får till ett sådant, men det smakade bra och lär vara gjort på groddat bovete och frön.) Wrapen har härligt matig konsistens och är fylld med sallad, morotsfalafel, underbart god hummos med solrosfrön och en paprikaröra med chili.

Som lunch är detta precis vad jag vill ha för njutning och lagom mättnad. Jag är sugen på att testa fler av Matapotekets godsaker. Jag kommer dessutom att hålla utkik efter idéer och recept på hur man själv kan laga så här gott baserat på grönt. Det skulle vara perfekt när mina egenodlade grönsaker kan plockas fram emot vår och sommar.

Inga kommentarer: