söndag 29 januari 2017

Rival - ÄNTLIGEN riktigt god mat också


Igår var det dags för något som nästan blivit tradition. Varje jul ger J:s föräldrar sina söner och deras fruar/flickvän ett restaurangbesök i julklapp. De senaste åren har vi varit på Rival vid Mariatorget. Det har nästan blivit lite av ett stamställe för familjen. J:s föräldrar firade nyår där ett år och lillebror A och hans K bodde på hotellet efter sitt bröllop för några år sedan. Alla bröllopsgäster som ville och kunde återträffades på brunchen på Rival dagen efter festen.

Stämningen på Rival är festlig med alla myllrande välbesökta barer på olika plan och restaurangen/bistron längst upp, längst in. Stället ligger också bra, har väldigt trevlig personal och är sååå snyggt. Dessutom finns ett runt bord i bästa läge som är som gjort för oss åtta.

Maten har däremot tidigare år lämnat mycket i övrigt att önska, i alla fall för någon så kräsen som jag. Det är klart att det inte varit äckligt, bara inte så gott att det stuckit ut och känts som något man inte lätt skulle kunna laga hemma.

Det var därför med stor glädje över att träffas, men rätt små förväntningar på maten vi gick dit igår. J och jag var tidiga och började med en drink i baren. Drinkarna har nämligen alltid varit bra och denna med mörk rom och citrus var riktigt bra, precis sådär syrlig som jag gillar.

Snart dök släkten upp och vi intog vårt bord.

J och jag hade såklart tjuvkikat på menyn och konstaterat att den såg lovande ut. Sotad kungskrabba med morotskräm och lätt flört med asiatiska smaker var ett val som flera av oss gjorde. Vi blev inte alls besvikna. En rätt vacker som en dag och lika god. Egenlagad soja och lövtunna flarn av torkad ingefära -  MUMS. Skaldjur när det är som bäst! J:s bror valde jordärtskockssoppa med halstrad pilgrimsmussla och den såg också väldigt god ut. Min svägerska var nöjd med sin Toast Skagen.

Till huvudrätt valde många skreitorsken som kommer i säsong nu. Jag fick smaka en bit av J och den var verkligen ljuvlig, liksom blomkålskrämen och den krispade svartkålen som hörde till. Ändå var jag och min svägerska nöjda med vårt val av hjort som kom med tryffelbakad kål och hasselbackspotatis. Portionen med det smältande möra, rosastekta köttet var nästan för stor, men det är ju verkligen inget att klaga på.

Jag är ju ingen dessertmänniska, men detta ställe serverar ostar från mitt favvoställe Löfsta gårdsmejeri så en osttallrik var svår att motstå. Tyvärr missade jag lite vilka ostar som var vilka, men två av bitarna var outstanding och de andra två helt OK. Fikonmarmelad till är alltid gott och den röda grenachen som min svägerska valt till köttet var en väldigt bra kombo även till ostarna.

Sammantaget var kvällen så lyckad. J:s familj har haft ett tufft år med sjukdom elände och alldeles för många begravningar. Och så läget i världen ovanpå det... Desto viktigare känns det att träffas och ha det riktigt roligt tillsammans.

Inga kommentarer: