torsdag 9 mars 2017

Hemma på min gata i stan...

Tyvärr slabbig bild på skaldjurswok

Dito wok på friterat fläskkött

Jag vill passa på att återigen slå ett slag för att man ska stödja sina kvarterskorgar. Även i förorten kan de vara riktigt bra.

Här kommer bara ett exempel från det liv jag lever nu:

I Gröndal där vi bor gillar vi kinesiska wokstället Delfin. Det kanske inte ser så tjusigt ut, men är verkligen vardagsmysigt. Visst kan man woka hemma, men inte med de höga temperaturerna som behövs. Jag kan också göra god woksås, men den har en tendens att alltid smaka lite "samma". Sam på Delfin smaksätter helt annorlunda. Min favvo är skaldjursvarianten och senast vi var där tog J en variant med friterat fläsk som var helt underbar. Ett annat tips är de små currystinna friterade kycklingpirogerna som man kan beställa som snacks eller förrätt.

Sushistället i Gröndal har helt OK sushi, men allra bäst är deras Bibimbap med illstark kimchi.

Vi har också en pizzeria i Gröndal. Igår var vi där och hittade våra grannar i full färd med att delta i det Musikquiz med levande musik som ordnas på onsdagar. När vi var där förra gången var det jazzkväll med lokala, riktigt duktiga entusiaster och förmågor. Häftigt! Fårostpizzan är min favvo av pizzorna på pizzerian, men allra godast är den suveräna planksteken.

Vi har också en indisk restaurang i närheten som har riktigt god mat och indiska öler som till och med jag, som normalt inte är någon öldrickare, gillar.

Uppdaterat: HUR kunde jag glömma Gröndals Deli. Underbara persiska mezerätter, perfekta för fest, utflykt eller att ta med till landet. Vi har faktiskt aldrig suttit på Delin och ätit det goda, men de har några platser så det är absolut möjligt.

Och när jag ändå är i farten måste jag ta med kondisiet "Nya Lundbergs" också. Stans i särklass godaste räkmackor!

Inga kommentarer: